Wiadomości ogólne

Przekładnia cierna bezcięgnowa – przeniesienie napędu odbywa się dzięki sile tarcia (bezpośrednio lub przez element pośredniczący).

Koła przekładni ciernych mogą być w różnych kształtach (koła walcowe, stożkowe lub o zarysie krzywoliniowym). Mogą być różnie ustawione względem siebie, tworząc przekładnie zewnętrzne lub wewnętrzne, równoległe lub kątowe.

Najczęściej stosuje się koła o gładkich powierzchniach ciernych (bez rowków klinowych).

Przekładnie cierne pracują na sucho (prędkość obwodowa nie większa niż 7m/s i moc nie przekraczająca 10kW).

 

Zalety przekładni ciernych:

  • prosta budowa;
  • płynność pracy;
  • cichobieżność;
  • łatwość zmiany przełożenia;
  • możliwość stosowania przekładni odciążonych.

 

Wady przekładni ciernych:

  • duże naciski na wały i łożyska;
  • niska sprawność;
  • niestałe przełożenie;
  • przenoszenie małych sił (do 15 kW).

 

Materiały na te przekładnie muszą:

  • być odporne na zużycie;
  • mieć duży współczynnik tarcia;
  • mieć duży nacisk jednostkowy;
  • mieć duży moduł sprężystości;
  • mieć mały współczynnik tarcia wewnętrznego;
  • dobrze odprowadzać ciepło;
  • być niewrażliwe na wilgoć i zmiany temperatur (mała higroskopijność).

Kombinacje materiałów:

  1. Stal hartowana po stali hartowanej.
  2. Żeliwo po żeliwie.
  3. Masy plastyczne na stali lub żeliwie.

Przekładnie cierne bezpośredniego styku o niezmiennym przełożeniu

  • o osiach równoległych (rys.1.1 a, b, c);

  • o osiach pod kątem (rys.1.1 d);

  • planetarna (rys.1.1 e);

Rys. 1.1

 

Przekładnie bezstopniowe o zmiennym przełożeniu (rys.1.2)

Rys 1.2

Zamiana ruchu posuwowego na ruch postępowy (rys.1.3)

Dane liczbowe pozyskane są na podstawie danych rynkowych z różnych lat - określają one wartości orientacyjne służące jedynie w cellu nauki,
aby zastosować prawidłowe, zapewnione wielkości, należy używać  aktualnych norm wydanych przez odpowiednią organizację lub instytucję

Może cię interesować także

Obliczanie przekładni łańcuchowych

Obliczanie przekładni łańcuchowych Przy doborze liczby zębów kierować się należy następującymi zaleceniami: 1. Dobór zębów w małym kole z = f(v): z = 6 ÷10             - napęd ręczny z = 8 ÷ 10            v < 1 m/s z = 11 ÷ 13          - v < 4 m/s   ,   t <...

Przekładnie łańcuchowe

Przekładnie łańcuchowe Przekładnie łańcuchowe – to dwa (lub więcej) koła łańcuchowe o specjalnym zarysie zębów, oraz opasający je łańcuch, złożony z ogniw łączonych przegubowo.   Wady przekładni łańcuchowych: nierównomierność biegu w przypadku zbyt małej liczby...

Przekładnie z pasami zębatymi

Przekładnie z pasami zębatymi     Przekładnie z pasami zębatymi – stanowią specjalną odmianę przekładni pasowych, ponieważ pasy są powiązane kształtowo z kołami, co upodabnia je do przekładni łańcuchowych. Przekładnie te nie wymagają wstępnego napinania pasa i...

Przekładnie z pasami okrągłymi

Przekładnie z pasami okrągłymi. Przekładnie z pasami okrągłymi – są stosowane wyłącznie do przenoszenia bardzo małych mocy, a więc w przypadkach, gdy zależy nam przede wszystkim na otrzymaniu przekładni o lekkiej budowie i stosunkowo niewielkich wymiarach. Pasy...

Przykłady oznaczeń pasów klinowych

Przykłady oznaczeń przekładni pasowych Przykład oznaczenia pasów klinowych o przekroju C i L =2000[mm].  Dla pasa pojedynczego: pas klinowy C 2000 PN-66/M-85201 ;dla zespołu pięciu pasów klinowych pracujących w przekładni: zespół pasów klinowych 5 C 2000 ...

Obliczanie przekładni z pasami klinowymi

Obliczanie przekładni z pasami klinowymi. Zależności z obliczeń dla przekładni pasowych z pasem płaskim obowiązują dla przekładni z pasem klinowym. Drobne różnice sprowadzają się do:   kąt opasania α na małym kole przyjmuje się już powyżej 70° (dla pasów płaskich...

Zalety i wady łożysk tocznych – Informacje ogólne

Zalety łożysk tocznych i ślizgowych     Zalety: mniejsze opory tarcia niż w łożyskach o...

Sprzęgła łubkowe

Sprzęgła łubkowe   Sprzęgło łubkowe – składa się z dwóch łubków obejmujących końce łączonych...

Pasowanie – Połączenia cierne czopowe cylindryczne – projektowanie połączeń

Pasowanie dla połączeń wciskowych Pasowanie W przypadku elementów wykonanych ze stali  (materiału...

Projektowanie wału ze względu na kryterium sztywności – Projektowanie wału

 Projektowanie wału ze względu na kryterium sztywności Obliczenia sztywności wałów poprzecznej –...

Napięcie wstępne śruby – Projektowanie połączeń śrubowych

  Napięcie wstępne w śrubie Napięcie wstępne w śrubie wprowadza się w celu wywołania...

Wały wykorbione- Dodatki

  Wały wykorbione   Wał wykorbiony jednolity z sześciocylindrowego silnika spalinowego ,...

Montaż łożysk – Projektowanie łożysk –

Montaż łożysk Aby poprawnie przeprowadzić montaż łożysk, konieczne jest zachowanie wysokiej...

Rodzaje połączeń spawanych i spoin – Połączenia spawane – informacje ogólne

Rodzaje spoin i połączeń spawanych  Rodzaje połączeń spawanych   Czołowe Pachwinowe...

Tarcie w złączu śrubowym – Informacje ogólne

Tarcie w złączu śrubowym  Prawa Tarcia Coulomba: Siła tarcia nie zależy od wielkości...

Współczynniki bezpieczeństwa

Współczynnik bezpieczeństwa dla konstrukcji Współczynnik bezpieczeństwa   X = X1*X2*X3*X4...