Przekładnie pasowe

Przekładnia pasowa – to dwa lub więcej kół + podatne cięgno (pas).

Zalety przekładni pasowej:

  • zapewnienie płynności ruchu i cichobieżności (łagodzi przeciążenia);
  • zabezpiecza mechanizm napędu od nadmiernych przeciążeń (poślizg);
  • umożliwia znaczną dowolność rozstawu kół (15m. – przekładnie pasowe, 8m. – przekładnie łańcuchowe);
  • przenoszenie różnych mocy od minimalnych do 1500 kW – pasowe i 3500 kW – łańcuchowe;
  • przekładnie łańcuchowe do 15m/s, pasowe do 50m/s.

 

Wady przekładni:

  • mała zwartość;
  • wyciąganie i niszczenie pasa;
  • duże naciski na wały i łożyska;
  • niezbyt wysoka sprawność;
  • elektryzacja pasa;
  • niestałość przełożenia.

Rozróżniamy zależnie od cięgna przekładnie:

  • pasowe (pas-płaski, klinowy, okrągły, zębaty);
  • łańcuchowe (łańcuch-płytkowy, zębaty).

Przenoszona moc i moment obrotowy za pomocą sił tarcia lub przez zazębianie się koła z cięgnem.

Rys.2.1 Przekładnie cięgnowe: a) z pasem płaskim, klinowym lub okrągłym, b) łańcuchowe, c) rodzaje pasów i łańcuchów

Układy przekładni i warunki pracy:

  • przekładnie otwarte (z przesuwną rolką kierującą, z rolkami kierującymi);
  • pokrzyżowane (z rolką kierującą lub bez);
  • przekładnie skrzyżowane (gdy następuje zmiana kierunku obrotu

              W przekładniach pasowych koła pasowe maja wieńce gładkie lekko wypukłe. Naciąg pasa stwarza docisk między pasem a kołami w wyniku czego powstają siły tarcia.

Rys.2.2 Rodzaje przekładni pasowych: a), b), c) otwarte, d), e) pokrzyżowane, f) skrzyżowane

Aby wywołać siły tarcia stosujemy tzw. wstępny naciąg pasa.

Rolki napinające – zwiększają naciąg pasa i kąt opasania.

Rolki kierujące – powodują uzyskanie odpowiedniego toru biegu pasa.

Regulacja napięcia pasa w sposób:

  • ciągły;
  • okresowy

Rys 2.3

Rys 2.4

Rozróżniamy przekładnie:

  • zależnie od stosowania rolek – bezrolkowe;
  • z rolką napinającą;
  • z rolką napinającą na sprężynie osadzoną na nie obciążonym cięgnie;
  • z jedną lub dwoma rolkami kierującymi.

Rys 2.5

Zmiana prędkości obrotowej:

  • skokowo;
  • w sposób ciągły

 

Rys.2.6 Przekładnie pasowe o zmiennym przełożeniu: a), skokowo, b) w sposób ciągły

Dane liczbowe pozyskane są na podstawie danych rynkowych z różnych lat - określają one wartości orientacyjne służące jedynie w cellu nauki,
aby zastosować prawidłowe, zapewnione wielkości, należy używać  aktualnych norm wydanych przez odpowiednią organizację lub instytucję

Może cię interesować także

Obliczanie przekładni łańcuchowych

Obliczanie przekładni łańcuchowych Przy doborze liczby zębów kierować się należy następującymi zaleceniami: 1. Dobór zębów w małym kole z = f(v): z = 6 ÷10             - napęd ręczny z = 8 ÷ 10            v < 1 m/s z = 11 ÷ 13          - v < 4 m/s   ,   t <...

Przekładnie łańcuchowe

Przekładnie łańcuchowe Przekładnie łańcuchowe – to dwa (lub więcej) koła łańcuchowe o specjalnym zarysie zębów, oraz opasający je łańcuch, złożony z ogniw łączonych przegubowo.   Wady przekładni łańcuchowych: nierównomierność biegu w przypadku zbyt małej liczby...

Przekładnie z pasami zębatymi

Przekładnie z pasami zębatymi     Przekładnie z pasami zębatymi – stanowią specjalną odmianę przekładni pasowych, ponieważ pasy są powiązane kształtowo z kołami, co upodabnia je do przekładni łańcuchowych. Przekładnie te nie wymagają wstępnego napinania pasa i...

Przekładnie z pasami okrągłymi

Przekładnie z pasami okrągłymi. Przekładnie z pasami okrągłymi – są stosowane wyłącznie do przenoszenia bardzo małych mocy, a więc w przypadkach, gdy zależy nam przede wszystkim na otrzymaniu przekładni o lekkiej budowie i stosunkowo niewielkich wymiarach. Pasy...

Przykłady oznaczeń pasów klinowych

Przykłady oznaczeń przekładni pasowych Przykład oznaczenia pasów klinowych o przekroju C i L =2000[mm].  Dla pasa pojedynczego: pas klinowy C 2000 PN-66/M-85201 ;dla zespołu pięciu pasów klinowych pracujących w przekładni: zespół pasów klinowych 5 C 2000 ...

Obliczanie przekładni z pasami klinowymi

Obliczanie przekładni z pasami klinowymi. Zależności z obliczeń dla przekładni pasowych z pasem płaskim obowiązują dla przekładni z pasem klinowym. Drobne różnice sprowadzają się do:   kąt opasania α na małym kole przyjmuje się już powyżej 70° (dla pasów płaskich...

Napięcie wstępne łożysk – Projektowanie łożysk

Napięcia wstępne łożysk Napięcie wstępne/zacisk wstępny łożysk – jest to generowanie siły w celu...

Obliczanie połączeń wielowypustowych – Połączenia wielowypustowe – projektowanie połączeń

Obliczanie połączeń wielowypustowych Obciążenie przypadające na jeden ząb z - liczba zębów w -...

Sprzęgła tarczowe (kolnierzowe)

Sprzęgła tarczowe (kołnierzowe) Dwie tarcze złączone śrubami, osadzamy na wałach przy pomocy...

Wymiary śrub – Informacje ogólne

Wymiary śruby - opis budowy śruby  Rysunek dokładnyRysunek umownyOznaczenie gwintu   ...

Klasyfikacja łożysk – Informacje ogólne

Klasyfikacja Łożysk     Podstawowa klasyfikacja:  Klasyfikacja ze względu na...

Siła wtłaczania i rozłączania połączenia wciskowego – Połączenia cierne czopowe cylindryczne – projektowanie połączeń

Siła wtłaczania i rozłączania połączenia wciskowegoWystępują dwa przypadki dla wtłaczania i...

Przekładnie z pasami okrągłymi

Przekładnie z pasami okrągłymi. Przekładnie z pasami okrągłymi – są stosowane wyłącznie do...

Obciążenie złącza – Połączenia cierne czopowe cylindryczne – projektowanie połączeń

Obciążenie złącza czopowo cylindrycznego ciernego (wciskowego)  Warunek który musi zostać...

Rodzaje połączeń śrubowych – Informacje ogólne – rodzaje połączeń śrubowych

Rodzaje połączeń śrubowych Typy śrub wraz z zastosowaniem : Śruba zwykła Śruba dwustronna/szpilka...

Sprzęgła tarczowe

Sprzęgła tarczowe   Zabezpieczamy się przed szybkim zużyciem, przyjmując: MT ≥ Mmax = M · K...