Obliczanie przekładni łańcuchowych

Przy doborze liczby zębów kierować się należy następującymi zaleceniami:

1. Dobór zębów w małym kole z = f(v):

z = 6 ÷10             napęd ręczny

z = 8 ÷ 10            v < 1 m/s

z = 11 ÷ 13          – v < 4 m/s   ,   t < 20 mm

z = 14 ÷ 16          – v < 7 m/s   ,  spokojna praca

2. Zbyt mała liczba zębów na z1 spowoduje nierównomierność biegu, przeciążenie, hałas;

3. Zbyt duża liczba zębów na z2 – przy wydłużeniu łańcucha nastąpi jego zeskakiwanie;

4. Zalecane liczby zębów w zależności od przełożenia, wg tablic ( i jest ograniczone przez z1 min i z2 max);

5. Podziałkę t łańcucha dobieramy wg katalogu (przekładnia szybkobieżna, t – możliwie małe);

6. Średnicę podziałową (łańcuch tulejkowy, rolkowy) wyznaczamy z zależności:

7. Odległość osi a – generalnie wg założeń konstrukcyjnych. Im mniejsze a, tym większy kąt opasania a, który powinien być α = 120°;

8. Gdy α > 120° przyjmuje się a:

 

D1, D2 – średnice zewnętrzne kół łańcuchowych.

Praktykaa = (30 ¸ 50)t

9.Długość łańcucha L i liczba ogniw są związane  zależnością:

skąd:

L = m · t

               We wzorze [I] wykorzystano uproszczenie: π· D = z · t

10. Wyznaczenie średniej prędkości łańcucha:

11.Obliczenia wytrzymałościowe łańcuchów – na zerwanie oraz naciski powierzchniowe – można zrealizować wg PN – 81/M – 04100;

12. W praktyce – należy sprawdzić warunek:

gdzie:

x – rzeczywisty współczynnik bezpieczeństwa;

xRwymagany współczynnik bezpieczeństwa (xR > 5);

Frobciążenie zrywające;

F – siła obciążająca łańcuch

13. Wartość siły obwodowej:

 

gdzie:

P – przenoszona moc;

v – prędkość łańcucha;

K1 – współczynnik zależny od warunków pracy k1 = (0,63 ÷4,55).

  1. Wyznaczanie liczby obiegów łańcucha:

 

Dane liczbowe pozyskane są na podstawie danych rynkowych z różnych lat - określają one wartości orientacyjne służące jedynie w cellu nauki,
aby zastosować prawidłowe, zapewnione wielkości, należy używać  aktualnych norm wydanych przez odpowiednią organizację lub instytucję

Może cię interesować także

Przekładnie łańcuchowe

Przekładnie łańcuchowe Przekładnie łańcuchowe – to dwa (lub więcej) koła łańcuchowe o specjalnym zarysie zębów, oraz opasający je łańcuch, złożony z ogniw łączonych przegubowo.   Wady przekładni łańcuchowych: nierównomierność biegu w przypadku zbyt małej liczby...

Przekładnie z pasami zębatymi

Przekładnie z pasami zębatymi     Przekładnie z pasami zębatymi – stanowią specjalną odmianę przekładni pasowych, ponieważ pasy są powiązane kształtowo z kołami, co upodabnia je do przekładni łańcuchowych. Przekładnie te nie wymagają wstępnego napinania pasa i...

Przekładnie z pasami okrągłymi

Przekładnie z pasami okrągłymi. Przekładnie z pasami okrągłymi – są stosowane wyłącznie do przenoszenia bardzo małych mocy, a więc w przypadkach, gdy zależy nam przede wszystkim na otrzymaniu przekładni o lekkiej budowie i stosunkowo niewielkich wymiarach. Pasy...

Przykłady oznaczeń pasów klinowych

Przykłady oznaczeń przekładni pasowych Przykład oznaczenia pasów klinowych o przekroju C i L =2000[mm].  Dla pasa pojedynczego: pas klinowy C 2000 PN-66/M-85201 ;dla zespołu pięciu pasów klinowych pracujących w przekładni: zespół pasów klinowych 5 C 2000 ...

Obliczanie przekładni z pasami klinowymi

Obliczanie przekładni z pasami klinowymi. Zależności z obliczeń dla przekładni pasowych z pasem płaskim obowiązują dla przekładni z pasem klinowym. Drobne różnice sprowadzają się do:   kąt opasania α na małym kole przyjmuje się już powyżej 70° (dla pasów płaskich...

Przekładnie pasowe z pasem klinowym

Przekładnie pasowe z pasem klinowym Najprostsza przekładnia z pasem klinowym – dwa koła rowkowe opasane pasem klinowym W porównaniu do pasa płaskiego, pas klinowy ma większą przyczepność do koła, co pozwala zmniejszyć kąt opasania do 70°, a zatem: zwiększyć...

Klasyfikacja łożysk – Informacje ogólne

Klasyfikacja Łożysk     Podstawowa klasyfikacja:  Klasyfikacja ze względu na...

Hamulce klockowe

Hamulce klockowe   Hamulce klockowe – dzielimy je na jedno- lub dwuklockowe. Moment tarcia na...

Przekładnie z pasami okrągłymi

Przekładnie z pasami okrągłymi. Przekładnie z pasami okrągłymi – są stosowane wyłącznie do...

Dobór gwintu – Informacje ogólne – gwinty

Dobór gwintu Rodzaj-  Dobór gwintu zaczyna się od określenia rodzaju gwintu dla danego...

Sposoby gwintowania – Dodatki

    Sposoby gwintowania     a i b - walcowanie gwintu przy pomocy płytek lub...

Temperatura ogrzania piasty i oziębienia wału – Połączenia cierne czopowe cylindryczne – projektowanie połączeń

Temperatura ogrzania piasty złącza skurczowego i oziębienia czopa złącza rozprężnego Temperatura...

Pasowanie – Połączenia cierne czopowe cylindryczne – projektowanie połączeń

Pasowanie dla połączeń wciskowych Pasowanie W przypadku elementów wykonanych ze stali  (materiału...

Podział wałów – Informacje ogólne

Podział wałów Wał - część maszyny, najczęściej w kształcie walca, obracająca się wokół własnej osi...

Sprzęgła zębate, przegubowe

Sprzęgła zębate, przegubowe   Sprzęgła zębate – dwie tarcze, jedna z uzębieniem zewnętrznym a...

Wady i zalety połączenia ciernego – Połączenia cierne czopowe cylindryczne – informacje ogólne

Połączenia cierne - czopowo cylindryczne  Wady i zalety Zalety : Zdolność przenoszenia obciążeń...