Koła pasowe

 

Konstrukcja uwarunkowana jest średnicą kół.

d < 100 mm – koła pełne lub tarczowe z wybraniami, toczone lub kute.

Koła duże v > 25 m/s – koła spawane z ramionami z rur lub płaskowników.

v < 25 m/s – koła żeliwne – odlewy z pojedynczym lub podwójnym rzędem ramion.

 

Tworzywo koła w zależności od „v”max:

  • dla kół żeliwnych v < 30 m/s;
  • dla kół staliwnych v < 45 m/s;
  • stal zwykła v < 60 m/s;
  • stopy lekkie v < 80 m/s;
  • stal stopowa lub duraluminium v < 100 m/s;
  • tekstolit v < 25 m/s;
  • drewno v < 15 m/s.

Średnice kół staramy się dobrać z szeregu średnic normalnych: 50, 56, 63, 70, 80, 90, 100, 110, 125, 140, 160, 180, 200, 220, 250, 280, 315, 400, 500, 560, …. , 4000 [mm] (mniejszego w górę, większego w dół).Wg tablicy 7.1 „Politechniki Białostockiej”.

Szerokość wieńca koła pasowego ustalamy z zależności:

B = 1,1b + ( 5 ¸ 15) mm – przekładnie otwarte.

B = 1,4b + 10 mm – przekładnie półskrzyżowane i skrzyżowane.

Wg Rutkowskiego Cz. m. przy b = (30 ¸ 90) mm

B = b + 10 mm  przy b = (100 ¸ 275) mm

B = b + 25 mm  przy b = (300 ¸ 550) mm

B = b + 50 mm

y = (0,01 ¸ 0,02)B

s = 0,005D + (3 ¸ 5) mm – dla kół żeliwnych

s = 0,002(D + 2b) + 3 mm – dla kół stalowych

 

 

Wypukłość koła pasowego przeciwdziała spadaniu pasa. W przekładniach wolno i średniobieżnych wypukłe jest zwykle jedynie większe koło przekładni. W przekładniach szybkobieżnych oba koła mają wieńce wypukłe. Koło wypukłe (rys.2.8a) Zastępowane jest niejednokrotnie kołem z obrzeżami stożkowymi (rys.2.8b). Kształt ten jest prostszy, stosowany szczególnie przy szerokich wieńcach. Zewnętrzna powierzchnia wieńca powinna mieć chropowatość mniejszą niż Ra = 2,5mm.

 

            Koła żeliwne o średnicach D £ 280 mm wykonywane są jako tarczowe. Podstawowe wymiary kół żeliwnych (rys.2.9 , 2.10):

 

  • grubość brzegu wieńca s = 0,005D + 3 mm
  • średnica piasty d1 = (1,8 ¸ 2)d
  • długość piasty L = (1,5 ¸ 2)d; dla B < 1,5d

L = B

  • grubość tarczy a = (0,25 ¸ 0,35)d – minimum 8 mm
  • zgrubienie wieńca e = s + 0,02 B

B≤300[mm] ramiona rozmieszczamy w jednym rzędzie, koła szersze w dwurzędach. Liczba ramion zależna od średnicy koła – do 500[mm] – 4 ramiona;

  • od 500 do 1600[mm] – 5 ramion;
  • od 500 do 600[mm] – koła spawane.

Dane liczbowe pozyskane są na podstawie danych rynkowych z różnych lat - określają one wartości orientacyjne służące jedynie w cellu nauki,
aby zastosować prawidłowe, zapewnione wielkości, należy używać  aktualnych norm wydanych przez odpowiednią organizację lub instytucję

Może cię interesować także

Obliczanie przekładni łańcuchowych

Obliczanie przekładni łańcuchowych Przy doborze liczby zębów kierować się należy następującymi zaleceniami: 1. Dobór zębów w małym kole z = f(v): z = 6 ÷10             - napęd ręczny z = 8 ÷ 10            v < 1 m/s z = 11 ÷ 13          - v < 4 m/s   ,   t <...

Przekładnie łańcuchowe

Przekładnie łańcuchowe Przekładnie łańcuchowe – to dwa (lub więcej) koła łańcuchowe o specjalnym zarysie zębów, oraz opasający je łańcuch, złożony z ogniw łączonych przegubowo.   Wady przekładni łańcuchowych: nierównomierność biegu w przypadku zbyt małej liczby...

Przekładnie z pasami zębatymi

Przekładnie z pasami zębatymi     Przekładnie z pasami zębatymi – stanowią specjalną odmianę przekładni pasowych, ponieważ pasy są powiązane kształtowo z kołami, co upodabnia je do przekładni łańcuchowych. Przekładnie te nie wymagają wstępnego napinania pasa i...

Przekładnie z pasami okrągłymi

Przekładnie z pasami okrągłymi. Przekładnie z pasami okrągłymi – są stosowane wyłącznie do przenoszenia bardzo małych mocy, a więc w przypadkach, gdy zależy nam przede wszystkim na otrzymaniu przekładni o lekkiej budowie i stosunkowo niewielkich wymiarach. Pasy...

Przykłady oznaczeń pasów klinowych

Przykłady oznaczeń przekładni pasowych Przykład oznaczenia pasów klinowych o przekroju C i L =2000[mm].  Dla pasa pojedynczego: pas klinowy C 2000 PN-66/M-85201 ;dla zespołu pięciu pasów klinowych pracujących w przekładni: zespół pasów klinowych 5 C 2000 ...

Obliczanie przekładni z pasami klinowymi

Obliczanie przekładni z pasami klinowymi. Zależności z obliczeń dla przekładni pasowych z pasem płaskim obowiązują dla przekładni z pasem klinowym. Drobne różnice sprowadzają się do:   kąt opasania α na małym kole przyjmuje się już powyżej 70° (dla pasów płaskich...

Porady konstrukcyjne oraz materiały stosowane na wały i osie – dodatki

Konsturkcyjne porady i materiały stosowane do wałów Porady konstrukcyjne. Wyważanie wału statyczne...

Konstrukcyjne odmiany wpustów pryzmatycznych – Połączenia z wpustem pryzmatycznym – projektowanie połączeń

Konstrukcyjne wymiary wpustówKonstrukcyjne odmiany wpustów wpust pryzmatyczny zaokrąglony i sposób...

Dopuszczalne naciski na wypustach – Połączenia wielowypustowe – projektowanie połączeń

Obliczanie połączeń wielowpustowych   Dopuszczalne naciski na połączeniach wielowypustowych...

Analiza naprężeń i odkształceń

Zaczynając od jednokierunkowego stanu naprężeń jako najprostszy stanRozpatrując wycinek efgh jako...

Przekładnie cierne o zmiennym przełożeniu

Przekładnie cierne o zmiennym przełożeniu      Zasadnicza cecha – uzyskanie zmian...

Współczynniki tarcia – Połączenia cierne czopowe cylindryczne – dodatki

  Wartości współczynników tarcia   Sposób montażu wtłaczane skurczowe Materiały elementów...

Hamulce cięgnowe

Hamulce cięgnowe Hamulce cięgnowe – charakteryzują się większą skutecznością hamowania stosujemy,...

Temperatura ogrzania piasty i oziębienia wału – Połączenia cierne czopowe cylindryczne – projektowanie połączeń

Temperatura ogrzania piasty złącza skurczowego i oziębienia czopa złącza rozprężnego Temperatura...

Przekładnie z pasami zębatymi

Przekładnie z pasami zębatymi     Przekładnie z pasami zębatymi – stanowią specjalną odmianę...

Sztywność i praca sprężyny – Projektowanie sprężyn

Sztywność i praca sprężynyGdzie : C-sztywność [N/m] lub [Nm/rad] – jest stosunkiem przyrostu...