Koła pasowe

 

Konstrukcja uwarunkowana jest średnicą kół.

d < 100 mm – koła pełne lub tarczowe z wybraniami, toczone lub kute.

Koła duże v > 25 m/s – koła spawane z ramionami z rur lub płaskowników.

v < 25 m/s – koła żeliwne – odlewy z pojedynczym lub podwójnym rzędem ramion.

 

Tworzywo koła w zależności od „v”max:

  • dla kół żeliwnych v < 30 m/s;
  • dla kół staliwnych v < 45 m/s;
  • stal zwykła v < 60 m/s;
  • stopy lekkie v < 80 m/s;
  • stal stopowa lub duraluminium v < 100 m/s;
  • tekstolit v < 25 m/s;
  • drewno v < 15 m/s.

Średnice kół staramy się dobrać z szeregu średnic normalnych: 50, 56, 63, 70, 80, 90, 100, 110, 125, 140, 160, 180, 200, 220, 250, 280, 315, 400, 500, 560, …. , 4000 [mm] (mniejszego w górę, większego w dół).Wg tablicy 7.1 „Politechniki Białostockiej”.

Szerokość wieńca koła pasowego ustalamy z zależności:

B = 1,1b + ( 5 ¸ 15) mm – przekładnie otwarte.

B = 1,4b + 10 mm – przekładnie półskrzyżowane i skrzyżowane.

Wg Rutkowskiego Cz. m. przy b = (30 ¸ 90) mm

B = b + 10 mm  przy b = (100 ¸ 275) mm

B = b + 25 mm  przy b = (300 ¸ 550) mm

B = b + 50 mm

y = (0,01 ¸ 0,02)B

s = 0,005D + (3 ¸ 5) mm – dla kół żeliwnych

s = 0,002(D + 2b) + 3 mm – dla kół stalowych

 

 

Wypukłość koła pasowego przeciwdziała spadaniu pasa. W przekładniach wolno i średniobieżnych wypukłe jest zwykle jedynie większe koło przekładni. W przekładniach szybkobieżnych oba koła mają wieńce wypukłe. Koło wypukłe (rys.2.8a) Zastępowane jest niejednokrotnie kołem z obrzeżami stożkowymi (rys.2.8b). Kształt ten jest prostszy, stosowany szczególnie przy szerokich wieńcach. Zewnętrzna powierzchnia wieńca powinna mieć chropowatość mniejszą niż Ra = 2,5mm.

 

            Koła żeliwne o średnicach D £ 280 mm wykonywane są jako tarczowe. Podstawowe wymiary kół żeliwnych (rys.2.9 , 2.10):

 

  • grubość brzegu wieńca s = 0,005D + 3 mm
  • średnica piasty d1 = (1,8 ¸ 2)d
  • długość piasty L = (1,5 ¸ 2)d; dla B < 1,5d

L = B

  • grubość tarczy a = (0,25 ¸ 0,35)d – minimum 8 mm
  • zgrubienie wieńca e = s + 0,02 B

B≤300[mm] ramiona rozmieszczamy w jednym rzędzie, koła szersze w dwurzędach. Liczba ramion zależna od średnicy koła – do 500[mm] – 4 ramiona;

  • od 500 do 1600[mm] – 5 ramion;
  • od 500 do 600[mm] – koła spawane.

Dane liczbowe pozyskane są na podstawie danych rynkowych z różnych lat - określają one wartości orientacyjne służące jedynie w cellu nauki,
aby zastosować prawidłowe, zapewnione wielkości, należy używać  aktualnych norm wydanych przez odpowiednią organizację lub instytucję

Może cię interesować także

Obliczanie przekładni łańcuchowych

Obliczanie przekładni łańcuchowych Przy doborze liczby zębów kierować się należy następującymi zaleceniami: 1. Dobór zębów w małym kole z = f(v): z = 6 ÷10             - napęd ręczny z = 8 ÷ 10            v < 1 m/s z = 11 ÷ 13          - v < 4 m/s   ,   t <...

Przekładnie łańcuchowe

Przekładnie łańcuchowe Przekładnie łańcuchowe – to dwa (lub więcej) koła łańcuchowe o specjalnym zarysie zębów, oraz opasający je łańcuch, złożony z ogniw łączonych przegubowo.   Wady przekładni łańcuchowych: nierównomierność biegu w przypadku zbyt małej liczby...

Przekładnie z pasami zębatymi

Przekładnie z pasami zębatymi     Przekładnie z pasami zębatymi – stanowią specjalną odmianę przekładni pasowych, ponieważ pasy są powiązane kształtowo z kołami, co upodabnia je do przekładni łańcuchowych. Przekładnie te nie wymagają wstępnego napinania pasa i...

Przekładnie z pasami okrągłymi

Przekładnie z pasami okrągłymi. Przekładnie z pasami okrągłymi – są stosowane wyłącznie do przenoszenia bardzo małych mocy, a więc w przypadkach, gdy zależy nam przede wszystkim na otrzymaniu przekładni o lekkiej budowie i stosunkowo niewielkich wymiarach. Pasy...

Przykłady oznaczeń pasów klinowych

Przykłady oznaczeń przekładni pasowych Przykład oznaczenia pasów klinowych o przekroju C i L =2000[mm].  Dla pasa pojedynczego: pas klinowy C 2000 PN-66/M-85201 ;dla zespołu pięciu pasów klinowych pracujących w przekładni: zespół pasów klinowych 5 C 2000 ...

Obliczanie przekładni z pasami klinowymi

Obliczanie przekładni z pasami klinowymi. Zależności z obliczeń dla przekładni pasowych z pasem płaskim obowiązują dla przekładni z pasem klinowym. Drobne różnice sprowadzają się do:   kąt opasania α na małym kole przyjmuje się już powyżej 70° (dla pasów płaskich...

Przekroje spoin- Połączenia spawane – informacje ogólne

Przekroje spoin pachwinowych wypukła   płaska wklęsłą różnoboczna  

Warunki wytrzymałościowe spoin – Połączenia spawane – Projektowanie połączeń spawanych

Warunki wytrzymałościowe spoin  Tabela warunków wytrzymałościowych spoin Połączenie Przekrój...

Przekładnie cierne stożkowe

Przekładnie cierne stożkowe Przekładnie te stosuje się do przenoszenia napędu pomiędzy wałami o...

Wady i zalety połączeń wielowypustowych – Połączenia wielowypustowe – informacje ogólne

Połączenia wielowypustowe - zalety i wadyZalety: Centrowanie piasty w czopie, Nieosłabienie...

Wady i zalety połączeń wielobocznych – Połączenia wieloboczne – informacje ogólne

Połączenia wieloboczne - wady i zalety  Zalety : Łatwość montażu i demontażu Łatwość wykonania i...

Wady i zalety połączenia ciernego – Połączenia cierne czopowe cylindryczne – informacje ogólne

Połączenia cierne - czopowo cylindryczne  Wady i zalety Zalety : Zdolność przenoszenia obciążeń...

Projektowanie wału ze względu na kryterium sztywności – Projektowanie wału

 Projektowanie wału ze względu na kryterium sztywności Obliczenia sztywności wałów poprzecznej –...

Rodzaje podkładek do śrub- Informacje ogólne – warianty geometryczne śruby

Rodzaje podkładek do śrub     Zwykłe Surowa Obrabiana        Sprężyste...

Przekładnie pasowe z pasem klinowym

Przekładnie pasowe z pasem klinowym Najprostsza przekładnia z pasem klinowym – dwa koła rowkowe...

Sprzęgło cierne stożkowe

Sprzęgło cierne stożkowe                  Rys.3.31 Sprzęgło cierne stożkowe Zaleta –...