Zadania elementów podatnych

.- wzajemne przesunięcie elementów maszynowych (mechanizm ładowania pistoletu) 

– kasowanie luzów 

– wywieranie nacisku (śruby regulujące napięcie wstępne, w niektórych rozwiązaniach napinania łożysk skośnych) 

– przejęcie siły statycznej lub dynamicznej (sprężyny w wagonach pociągowych) 

– przeniesienie napędu (opony mające dobrą przyczepność do podłoża – ze względu na odkształcalność i wysokie opory toczne za tym idące)

– łagodzenie uderzeń (Resory)

– regulacja (np. w sprzęgłach) 

– pomiar sił (Klucze dynamometryczne)

– magazynowanie energii (w zegarkach, nakręcanych samochodzikach) 

 Sprężyny zazwyczaj są elementami maszyn najbardziej obciążonymi i w wielu przypadkach projektujemy maszyny tak, że jeśli coś miałoby się uszkodzić – to aby była to sprężyna. Implikuje to potrzebę projektowania elementów podatnych tak, żeby były łatwe do wymiany.

Ponadto, sprężyny same w sobie nie tłumią drgań, gdyż zazwyczaj wykonane są z materiałów sztywnych – np. stal o wysokiej granicy plastyczności. Co za tym idzie nie zachodzi dyssypacja energii. W celu tłumienia drgań należy zamontować tłumiki, amortyzatory. 

Elementem podatnym nie tylko są sprężyny ale także każdy element gumowy, czy element z tworzywa sztucznego, którego zadaniem jest znaczne odkształcenie w celu wykonania zadanej pracy. 

W celu ujednolicenia nazewnictwa sprężyny można nazywać w sposób następujący:

Sprężyna [rodzaj wygięcia osi pręta][kształt sprężyny][sposób obciążenia sprężyny] [kształt pręta sprężyny][rodzaj obciążenia pręta] 

  1. Przykład – Sprężyna [śrubowa] [walcowa] [naciskowa] o [okrągłym] pręcie [skręcanym]

Dane liczbowe pozyskane są na podstawie danych rynkowych z różnych lat - określają one wartości orientacyjne służące jedynie w cellu nauki,
aby zastosować prawidłowe, zapewnione wielkości, należy używać  aktualnych norm wydanych przez odpowiednią organizację lub instytucję

Może cię interesować także

Podział sprężyn – Informacje ogólne

Podział sprężyn Zależnie od kształtu sprężyny -sprężyny walcowe śrubowe naciskowe   o pręcie prostokątnym  o pręcie okrągłym -sprężyny stożkowe śrubowe naciskowe o pręcie okrągłym  o pręcie prostokątnym     sprężyny płaskie   resory sprężyny...

Wykonywanie sprężyn – Dodatki

Wykonywanie sprężynSprężyny zazwyczaj wykonuje się z pręta okrągłego lub prostokątnego Dla prętów o niedużym przekroju (d≤8-10mm) wyginanie lub zwijanie na zimno odpuszczanie w oleju lub kąpiel solna (T 230-320*C) dla usunięcia naprężeń własnych Dla prętów o większych...

Materiały stosowane na sprężyny – Dodatki

Materiały stosowane na sprężynyMateriały przeznaczone na sprężyny dobiera się tak, aby miały możliwie wysoką wytrzymałość – i statyczną i zmęczeniową. Stale Stale o wysokiej zawartości węgla  Z dodatkiem Mn, Si, Cr, V, Mo, W Stal hartowana  Niskoodpuszczana Stale...

Zespoły sprężyn – Projektowanie sprężyn

Zespoły SprężynUkład szeregowy Obciążenie poszczególnych sprężyn jest jednakowe i równe całkowitemu obciążeniuNatomiast odkształcenie całkowite układu, równe jest sumom strzałek ugięcia według wzoruPodatność układu  Układ równoległy -jeżeli odkształcenia...

Obciążenia udarowe sprężyn- Projektowanie sprężyn

Obciążenia udaroweObciążenia udarowe - obciążenia dynamiczne, które wprawiają układ w drgania. Aby zapobiec zniszczeniu sprężyny należy unikać zbyt silnych uderzeń oraz uderzeń pulsujących o częstotliwości takiej samej, bądź wielokrotności częstotliwości własnej...

Sprężyny pojedyncze – Projektowanie sprężyn

Projektowanie sprężyn pojedynczychSprężyny o pręcie skręcanym     Warunki Wytrzymałościowe:dla obciążeń dynamicznych - zmęczeniowychGdzie: - współczynnik stałości obciążeń k_sj - dopuszczalne naprężenia skręcające jednostronie zmienneDopuszczalne naprężenia...

Zarysy wielowypustów – Połączenia wielowypustowe – informacje ogólne

 Zarysy połączeń wielowypustowych  a) proste zarysy boków   b) wielokarbowe   c)...

Pasy płaskie

Pasy płaskie Wymagania w stosunku do pasów: mocne sprzężenie pasa z kołem wysoka sprawność...

Warunki wytrzymałościowe wpustu czółenkowego – Połączenia z wpustem czółenkowym – projekowanie

Warunek wytrzymałości wpustu czółenkowegoWarunek wytrzymałości wpustu liczymy z warunku...

Obciążenie gnące – Połączenia cierne czopowe cylindryczne – projektowanie połączeń

Połączenia cierne czopowe cylindryczne - projektowanie połączeń Obciążenie złącza wciskowego...

Sprzęgła łubkowe

Sprzęgła łubkowe   Sprzęgło łubkowe – składa się z dwóch łubków obejmujących końce łączonych...

Temperatura ogrzania piasty i oziębienia wału – Połączenia cierne czopowe cylindryczne – projektowanie połączeń

Temperatura ogrzania piasty złącza skurczowego i oziębienia czopa złącza rozprężnego Temperatura...

Rozwiązania konstrukcyjne połączeń śrubowych – Projektowanie połączeń śrubowych

Rozwiązania konstrukcyjne połączeń śrubowych Dla śrub zginanych przy stałych obciążeniach:...

tarcie toczne – Informacje ogólne

Tarcie toczne Tarcie toczne – spowodowane jest nierównomiernym rozkładem nacisków spowodowanym...

Pasowanie łożysk – Projektowanie łożysk

Pasowanie łożysk   Ogólne zasady pasowania łożysk  W celu zapewnienia zwiększenia obciążenia...

informacje ogólne o połączeniach czopowo cylindrycznych – Połączenia cierne czopowe cylindryczne

Połączenia cierne - czopowo cylindrycznePołączenie cierne, czopowe cylindryczne-wciskowe -...