Podział wałów

Wał – część maszyny, najczęściej w kształcie walca, obracająca się wokół własnej osi wraz z zamocowanymi na niej elementami i służąca do przenoszenia momentu obrotowego. Na wale mogą być osadzone koła zębate, piasty, tarcze hamulcowe i inne elementy przenoszenie ruchu obrotowego. Ponadto wał może być obciążony siłami poprzecznymi i wzdłużnymi. Zatem wał może być narażony jednocześnie na skręcanie, zginanie, ścinanie i rozciąganie lub ściskanie.

 

Podział wałów:

Wał giętki – zbudowany z kilku warst, sprężysty wał, poddatny na zginanie. Wierzchnią warstwę wału stanowi najczęściej elastyczny pancerz. Wały elastyczne są przeznaczone do wprzenoczenia niewielkich mocy.

 

Wał korbowy – wał poisadający czopy, przesunięte względem osi. Jest podstawowym mechaniczmemy pozwalającym zamienić ruch posuwisto-zwrotny na obrotowy. 

 

Wał napędowy – element maszyny w kształcie walca, przenoszący napęd z silnika do mostu napędowego.  MOże być zbudowany z klilku, połączonych łożyskami, elementów. Najpopularniejszym zastosowaniem jest napędenie kół samochodu.

 

Wałek skrętny – drążek skrętny zwany inaczej wałek skrętny to nic innego jak element tylnego zawieszenia pojazdu. Najczęściej stosowany jest we francuskich autach takich marek jak Peugeot, Renault oraz Citroen. Sprężysty element, który posiada postać pręta, rury bądź wiązki płaskowników. Jeden z końców pręta jest unieruchomiony w ramie bądź też w elementach nośnych nadwozia auta. Drugi koniec drążka zaś wykonuje ruchy skrętne.

 

 

Ponadto można wyróżnić wały podzielone na :

  • Kształtowe– wały którym formuje się kształt przez obrabianie powierzchni, posiadają czopy
  • Jednolite – wały bez czopów, proste wały o jednolitej średnicy – rzadko używane
  • Składane – wały składane z wielu elementów
  • Drążone – wały drążone wewnątrz, dla lekkich konstrukcji maszynowych. Otwór wewnętrzny o średnicy drążonej dw = 0,5d obniza ciężar o 25% z obniżeniem wskaźnika wytrzymałości na zginanie jedynie 6%

W zależności od funkcji maszyny

  • Wał główny
  • Wał pomocniczy
  • Napędzający
  • Napędzany (bierny)

Dane liczbowe pozyskane są na podstawie danych rynkowych z różnych lat - określają one wartości orientacyjne służące jedynie w cellu nauki,
aby zastosować prawidłowe, zapewnione wielkości, należy używać  aktualnych norm wydanych przez odpowiednią organizację lub instytucję

Może cię interesować także

Wały wykorbione- Dodatki

  Wały wykorbione   Wał wykorbiony jednolity z sześciocylindrowego silnika spalinowego , widoczne (linia przerywana) kanały olejowe( tamtędy krąży olej w silniku w celu chłodzenia).  Fragment wału maszyny parowej ML8a, składany  Dodatkowo wał można...

Kształtowanie wałów i osi – Dodatki

Kształtowanie wałów i osi Odsadzenia wałów   Odpowiednie dobranie wymiarów     zbyt bliskie usadowienie wpustu powoduje spiętrzenie naprężeń między ujściem czopa a karbem na wpuście. Należy unikać.   Osadzenia piast w celu redukcji naprężeń...

Drgania wału – Projektowanie wału

Drgania wału Drgania (oscylacje) – procesy, w trakcie których pewne wielkości fizyczne na przemian rosną i maleją w czasie. Każdy element posiada sztywność, która przy wychyleniu (dodaniu energii do układu) generuje siłę reakcyjną, dla której czas reakcji osiąga pewną...

Wytrzymałość zmęczeniowa wału – Projektowanie wału

Wytrzymałość zmęczeniowa wału   Współczynnik spiętrzenia naprężeń:Określa stosunek wytrzymałości znormalizowanej próbki gładkiej do wytrzymałości obliczanego elementu o określonych wymiarach i kształcie, o tym samym materiale. W przypadku nagłej zaminy geometrii...

Podstawowe zasady projektowania wałów – Projektowanie wału

Zasady projektowania wału 1. Funkcja wału – co jest na nim obsadzone i w którym miejscu Wyznaczenie średnic wału w miejscach charakterystycznych Wyznaczenie teoretycznego zarysu wału 2. Obrys wstępny wału na zarysie teoretycznym Określenie czopów ( wejść osadzenia...

Projektowanie wału ze względu na kryterium sztywności – Projektowanie wału

 Projektowanie wału ze względu na kryterium sztywności Obliczenia sztywności wałów poprzecznej –...

Dobór gwintu – Informacje ogólne – gwinty

Dobór gwintu Rodzaj-  Dobór gwintu zaczyna się od określenia rodzaju gwintu dla danego...

Pasowanie – Połączenia cierne czopowe cylindryczne – projektowanie połączeń

Pasowanie dla połączeń wciskowych Pasowanie W przypadku elementów wykonanych ze stali  (materiału...

Linia śrubowa – Informacje ogólne – gwinty

Linia śrubowa   Ph - skok gwintu dla gwintu jednozwojnego, oznaczany też jako litera h, P -...

Pasowanie wpustów pryzmatycznych – Połączenia z wpustem pryzmatycznym – informacje ogólne

Pasowanie wpustówPrzykładowe opcje pasowań na zasadzie: stałego otworu   na zasadzie stałego...

Rozkład obciążeń na wpuście pryzmatycznym – Połączenia z wpustem pryzmatycznym – projektowanie połączeń

Rozkład obciążenia na wpuście Mechanizm przenoszenia obciążeń z wału na wpust   Gdzie: P-siłą...

Porady konstrukcyjne oraz materiały stosowane na wały i osie – dodatki

Konsturkcyjne porady i materiały stosowane do wałów Porady konstrukcyjne. Wyważanie wału statyczne...

Obliczanie przekładni z pasami klinowymi

Obliczanie przekładni z pasami klinowymi. Zależności z obliczeń dla przekładni pasowych z pasem...

Prędkość graniczna łożyska – Projektowanie łożysk

 Prędkość graniczna łożysk ηgr -  prędkość graniczna łożysk tocznych  - podana w katalogu –...

Obliczanie połączeń wielowypustowych – Połączenia wielowypustowe – projektowanie połączeń

Obliczanie połączeń wielowypustowych Obciążenie przypadające na jeden ząb z - liczba zębów w -...