Dobór gwintu

  1. Rodzaj-  Dobór gwintu zaczyna się od określenia rodzaju gwintu dla danego zastosowania.
    Jeśli chcemy konstruować mechanizm śrubowy, najlepszym wyborem jest gwint trapezowy niesymetryczny lub symetryczny.
    Jeśli chcemy aby połączenie było statyczne, najlepiej wybrać gwint samohamowny np. Gwinty zwykłe jednokrotne

     

  2. Średnica gwintu dobrana odpowiednio do warunków pracy

– zniszczenie trzpienia śruby

– przekroczenie dopuszczalnych naprężeń rozciągających/ściskających w śrubie luźnej

– zerwanie śruby luźnej

– utracenie stateczności – wyboczenie śrub

– ścięcie trzpienia śruby lub przekroczenie naprężeni dla śruby pasowanej

  1. Skok gwintu- ze względu na wymagane przełożenie mechaniczne, bądź ze względu na czas pracy dla danej liczby obrotów (przy łożyskach poruszony ten problem), w przypadku korzystania z mechanizmów różnicowo-sumowych.
    4. Minimalne ramię klucza/pokrętła

                                 

     

    5. Minimalna wymagana wysokość nakrętki śruby                            

dM – średnica nominalna gwintu śruby

ηZW – wartość współczynnika współpracy zwoju nakrętki i śruby

h – skok gwintu 

D1 – średnica wewnętrzna gwintu nakrętki

 

Dane liczbowe pozyskane są na podstawie danych rynkowych z różnych lat - określają one wartości orientacyjne służące jedynie w cellu nauki,
aby zastosować prawidłowe, zapewnione wielkości, należy używać  aktualnych norm wydanych przez odpowiednią organizację lub instytucję

Może cię interesować także

Podstawowe zasady projektowania wałów – Projektowanie wału

Zasady projektowania wału 1. Funkcja wału – co jest na nim obsadzone i w którym miejscu...

Wady i zalety połączeń wielobocznych – Połączenia wieloboczne – informacje ogólne

Połączenia wieloboczne - wady i zalety  Zalety : Łatwość montażu i demontażu Łatwość wykonania i...

Wady i zalety połączenia stożkowego – Połączenia cierne czopowe stożkowe – informacje ogólne

Połączenia cierne czopowe-stożkowe  Wady i zalety  Zalety:  Zdolność przenoszenia obciążeń...

tarcie toczne – Informacje ogólne

Tarcie toczne Tarcie toczne – spowodowane jest nierównomiernym rozkładem nacisków spowodowanym...

Ogólny podział połączeń – Informacje ogólne

 Ogólny podział połączeń mechanicznych  Źródło: 1. J.Dietrych, Podstawy Konstrukcji Maszyn I,...

Sposoby gwintowania – Dodatki

    Sposoby gwintowania     a i b - walcowanie gwintu przy pomocy płytek lub...

Sruby w szeregach – Dodatki

Śruby w szeregach   Śruby w szeregach i rzędach należy rozmieszczać tak by ich odległości...

Obciążenia udarowe sprężyn- Projektowanie sprężyn

Obciążenia udaroweObciążenia udarowe - obciążenia dynamiczne, które wprawiają układ w drgania. Aby...

Zmniejszenie wcisku – Połączenia cierne czopowe cylindryczne – projektowanie połączeń

Zmniejszenie wcisku Montażowe zmniejszenie wcisku W przypadku złącza wtłaczanego następuje...

Hamulce tarczowe

Hamulce tarczowe Hamulce tarczowe stosowane w samochodach (rys. 4.12) składają się z płytek...